Matlådor

Mina och Niklas matvanor kostar lite för mycket, så snart är det dags att börja laga mer mat och även göra mer matlådor. Alltså bli duktiga på det igen. 
 
Så nu efterlyser jag bra recept på mat som är bra att frysa in!
 
Och om ni har tips på hur ni kryddar eller gör "vanliga" rätter lite annorlunda. Det är så lätt att man använder samma kryddor och grönsaker. 
 
Inga recept på kyckling bara! :) 
 
 
Tänkte fylla frysen med matlådor när vi har flyttat! Är bra inför första tiden hemma med Lillebror!
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentarer
Sara

Risotto är en bra maträtt att frysa in samtidigt som den är enkel att göra: Köp risottoris (aoivoraris tror jag det heter), häll i det i en gryta med lite smör och rör runt. I med svamp eller annat som du tycker är gott. Häll på t.ex. kycklingfond (eller annan fond) och låt det koka lite smått under lock tills risotton är krämig (vattnet - fonden- ska ha i princip försvunnit), släng i en klick creme fraiche och skivade tomater. Servera med sallad!

Annars är det rätterna korvstroganoff, korvgryta m. ris, kotlett med ris och gamla hederliga spagetti och köttfärsås ena hejare på att frysas in :)

Svar: Ja risotto har jag aldrig gjort, så det vore kul att prova! Min sambo vill alltid ha mtcket protein i maten så får bli någon köttbit till också! :) Jag tror minsann ni gillar ris! ;) hihihi!
Tack för alla tips!
Josefina Elma

2013-09-27 @ 18:33:31
Hanna Karlsson

Mina favoriter innehåller kyckling. :-) Men varför inte pannbiff eller kanske lasagne?

Svar: Haha!! Typiskt! ;) Lasagne har jag aldrig gjort, eller jo en vegetarisk lasagne iof. Inte min favoriträtt men iof bra att ha och variera med!
Josefina Elma

2013-09-27 @ 20:46:13
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Marre

Vi tänkte med göra matlådor :)
Lassagne, pajer av olika slag, olika sorters grytor tex. fläskfilegryta eller laxgryta, piroger, crepes och köttbullar är
några maträtter vi tänkt frysa in.

Hoppas du har en trevlug fredag!

Svar: Pajer är ju bra! Enkelt att göra! Åå piroger har vi gjort en gång! Det är ett bra tips!
Tack! :)
Josefina Elma

2013-09-27 @ 21:14:05
URL: http://frucullin.blogspot.com
Ch

korvstroganoff =)
Tacopaj (utan skal, med creme fraishe & philadelphiaost i botten istället)
Kalops
pyttipanna (hemmagjord) kryddat med svartpeppar, chilikrydda & salt. eller andra goda kryddor :D
hemmagjord pizza (kan frysas in som panpizzor)
Piroger

=)

Svar: Tack för alla bra tips! :)
Josefina Elma

2013-09-27 @ 21:48:02
URL: http://chbw.blogg.se
Sara - mamma till Signe och Ester

Vi gör alltid till middag som ska räcka även till två luncher dagen efter. Det är en förmögenhet att äta lunch ute.
Jag kan verkligen rekommendera att ha mycket färdigt i frysen det första två veckorna. Även om ni är hemma båda två så kommet det inte bli mycket lagat i köket ;) Ett annat tips är att folk som hälsar på tar med dig middag istället för en blomma ;)
Grytor i olika slag är perfekta att frysa in. Det är lätt att göra stor mängd och enkelt att bara koka pasta eller ris till. Du ville inte ha kyckling men där finns ju massor med varianter med kyckling ;)

Svar: När vi lagar mat försöker vi också göra matlåda. Fats vi var mkt bättre på det för ett år sedan, av förklarliga orsaker. Matinspirationen försvann när Emil dog <3 Där för vi mest handlar hem mat, men som du säger så blir det ganska dyrt. Ja, vi tänkte fylla frysen ordentligt! :) Men min pojkvän äter ungefär för tre så det blir sååå mycket mat att göra! ;)
Tack för tipsen! :)
Josefina Elma

2013-09-27 @ 22:29:01
URL: http://frutyrberg.blogg.se
Sara

Hahaha såg det nu också...ja, det blir väl en del risrätter :) Trodde vi åt mer pasta men nu när jag ser mina tips till dig tror jag nog att vi äter mer ris hehe :)

Svar: Lustigt! :) hahaDå kanske det blir en bra blandning iaf! :)
Josefina Elma

2013-09-27 @ 22:38:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

josefinaelma.blogg.se

Det var en gång...