Sparande till barn

Funderar på det här med sparande till barn. 
 
Vi vill starta ett sparande till Lillebror. 
 
Jag är inne på ett sparande som vi har tillgång till tills vi känner att han använder dem till något vettigt. Alltså inget konto som blir hans direkt på hans 18-års dag. Är rädd att det kan bli någon "fylleresa" då eller något dumt bilköp :p 
 
Vi vill att pengarna ska gå till något vettigt, typ bidrag till boende. 
 
Sen vill jag inte att de ska veta att de har sparade pengar och speciellt inte hur mycket det är. 
 
 
Hur tänker ni andra? 
 
Sparar ni lika mycket varje månad? Eller olika under olika år, beroende på föräldraledighet eller annat.
 
 
 
Sparbössa från Georg Jensen
 
 
 
 
Kommentarer
Madeleines.se - Fotoglad Tvåbarnsmamma

Men vilken tur! Det är alltid en av mina såna där "oh no"-tankar, att all mat kommer behöva kastas! Tur både vi och ni klarade oss denna gång :)

Svar: Ja, det är ju en slant mat man har i frys och kyl, så verkligen tur att vi båda klarade det! :)
Josefina Elma

2013-09-23 @ 14:08:36
URL: http://madeleines.se
johanna

Jag tycker att din idé låter jättebra! :)

Svar: :)
Josefina Elma

2013-09-23 @ 14:17:32
URL: http://nannna.se/
Tess - mamma till lille V

Vi drar 500 kr fr barnbidraget in på ett sparkonto som jag och min sambo kan se. Det dras automatiskt varje månad så inget man direkt tänker på... :) tanken är väl att han, precis som ni tänker, ska få detta sen för tex studier, bostad eller så. Körkort också kanske...?

Svar: Låter bra! Ja automatiskt är det bästa! :) Ja, precis körkort är ju superbra!
Josefina Elma

2013-09-23 @ 14:34:15
Annica

Vi sparar i fonder till dem och det dras automatiskt varje månad. De vet inte att de har dom pengarna, de är så små, men när de blir större kommer vi nog prata om det och även förklara att om de inte sköter sig så får de inte en krona. Är tänkt att gå till körkort, insats på en lägenhet, hjälp när de studerar eller liknande.

Svar: Låter som vi tänkt, tycker det verkar smart! Ja, jag vill inte att de ska tänka, men mamma och pappa har sparade pengar till oss, så det är lugnt (om du förstår).
Ja, svårt att veta vilket sparsätt som är bäst, hur våghalsig man är! ;)
Josefina Elma

2013-09-23 @ 15:25:56
URL: http://nickan78.wordpress.com
Hem och Lycka

Ja, vi sparar också varje månad automatiskt till ett fasträntekonto som hon får tidigast när hon flyttar hemifrån. Tänker som du att hon annars använder dem på fel sätt om hon är för ung. Kram Mia

Svar: Ja, och hur kul är det att ha sparat så länge och så försvinner allt på något onödigt. Kram!
Josefina Elma

2013-09-23 @ 16:18:31
URL: http://hemochlycka.blogspot.com
Hem och Lycka

Så hemskt sorgligt med er ängel, läste din text i mariginalen nu. Grattis till bebisen i magen! Kram

Svar: Tack för dina fina ord! <3 Kram
Josefina Elma

2013-09-23 @ 16:19:49
URL: http://hemochlycka.blogspot.com
Sara

Har inte riktigt påbörjat något sparande än till den lilla, men det kommer. Mina föräldrar gjorde dock en väldigt bra sak som jag och min sambo ska göra sedan till vår tös. Mina föräldrar satte undan pengar varje månad till mig och min syster i ngt som hette kapitalförsäkring, och den fick vi utbetalt året vi fyllde 25. Det gjorde ju att pengarna gick till lite mer vettigare saker, jag köpte mina första möbler för de pengarna.

Kanske det skulle vara något?

Svar: Ja, det är nog bra att de är lite äldre! Vad innebär kapitalförsäkringar, är det låg eller hög risk? Jag är ju en fegis och vill inte kunna förlora pengar som man sätter in.
Tack för tipsen! :)
Josefina Elma

2013-09-23 @ 17:38:47
frida

nu har vi öppnat upp varsitt konto till våra. vi sparar hela deras barnbidrag till var och en=)

Svar: Det är ju superbra! :)
Josefina Elma

2013-09-23 @ 18:48:17
URL: http://www.mystyle.blo.gg
Johanna

Min mormor sparade undan pengar till mig och lillsyrran, tanken var att de skulle gå till körkorten :) Blev ca 18.000 så mina pengar gick till körkort medan lillasyster spenderade pengarna på annat när hon fyllde 18. Men det var ju en läxa hon lärde sig och är man vuxen måste man ju få fatta egna beslut :p

Vi planerar att iaf stoppa undan 200kr i månaden på nått konto till vår bebis. Då har plutten ett bra startkapital :)

Svar: Du gjorde alltså ett klokare val! :) Jo, iof, men inte så kul om man sparat ihop pengar i flera år så läggs det på onödiga saker, beror iof på hur mycket pengar det är! Låter klokt, man kan ju alltid ändra summan om man känner att det fungerar! :)
Josefina Elma

2013-09-23 @ 19:00:51
URL: http://lifebyjojo.wordpress.com
Helen

Har ett sparande som de får tillgång till själva när de fyller 20. Nått på swedbank. Är sambon som har det. Eftersom vi vill att de ska jobba o bidra till sitt körkort så kommer de inte att kunna använda dem pengarna då. Om de inte tar de efter 20 års dagen. Då är de upp till dem. Och eftersom det står på sambon men i deras namn så kommer de inte att se det, veta om det förrän om vi berättar.

Svar: Låter bra! Ja, man vill ju att de ska jobba och bidra till sin egen ekonomi! Så de lär sig pengars värde!
Tack för tipsen!
Josefina Elma

2013-09-23 @ 19:07:50
LINNÉA- MAMMA TILL EBBA & BEBIS I MAGEN♥

Vi sparar till Ebba, pengarna har vi tänkt till körkort, studier, osv
Vi har en summa som dras automatiskt varje månad så tänker inte så mycket på det :)

Svar: Låter smart!! :)
Josefina Elma

2013-09-23 @ 21:13:25
URL: http://linneagranstrom.vimedbarn.se
Sandra

Tack :) ja det är det, snyggt och enkelt.

Jag och min sambo har öppnat ett sparkonto till våran son när han föddes, vi lägger 400 kronor i månaden som sparas. Det blir en rejäl slant då han fyller 18 och behöver tex bil och körkort, även pengar till flytt och sånt. Usch vad hemskt det känns att prata om sånt när dom är såhär små :)

Svar: Härligt!
Ja, det känns ju väldigt långt fram i tiden! ;) Men är nog ändå bra att ha lite framförhållning!
Tack för att du delar med dig!
Josefina Elma

2013-09-23 @ 21:23:00
URL: http://sandraand.blogg.se
Sara - mamma till Signe och Ester

Eleganten från G Jensen har mina flickor fått i doppresent. Ett tips ;)
Vi sparar en bestämd summa varje månad i fonder och vi börjar efter föräldraledigheten.
Det är inte lätt och det finns många sätt :)

Svar: Ja, de är så söta de elefanterna! Verkligen en perfekt doppresent! Ja, känner jag med, det finns verkligen många sätt att spara på!
Josefina Elma

2013-09-23 @ 22:12:16
URL: http://frutyrberg.blogg.se
anna m ludde

Vi sparar 500 i månaden i ett fondkonto med lite högre risk. Pengarna ska ju inte användas på sisådär 20 år så då kan man välja högre risk. Pengarna ska gå till boende är det tänkt!

Svar: Jag är bara så feg, men min sambo skulle säga samma som du! ;) Nä, pengarna ska ju inte användas på ett tag! :)
Josefina Elma

2013-09-23 @ 22:16:30
URL: http://annatotti.se
Veronica

Vi för över barnbidraget på våra barns sparkonto automatiskt varje månad. Vi har uttagsrätt på kontona och har använt oss av pengar därifrån vid tex inköp av sulky, ny större säng etc. Eftersom vi sätter in hela barnbidraget till dem känner vi att vi vill kunna nyttja det vid större inköp till barnen. Tanken är annars att pengarna ska kunna gå till körkort, språkresa, etc

Svar: Låter bra, bara man inte tar för mkt! ;) Men iof går det ändå till barnen! :) Tack för att du delar med dig!
Josefina Elma

2013-09-24 @ 09:45:14
URL: http://veromea.blogg.se
Sara

Som svar på din kommentar till min kommentar :P
Har för mig att kapitalförsäkring har låg risk, mina föräldrar skulle inte spara i något med hög risk :P hehehe

Svar: Ok! :) Jag tycker inte heller om högrisk, men sambon är lite tvärtemot! Så får se vad det blir! :p
Josefina Elma

2013-09-24 @ 13:39:36
Elin - Livat på torpet

Vi sparar till barnen. Lägger undan en liten summa varje månad på låsta konton så räntan bli liiite bättre. Och jag hoppas att dom använder det till vettiga saker som körkort, bil, studier eller nåt :)

Svar: Ja, det är ju det bra med låst sparande, att det är lite, lite bättre ränta! :)
Josefina Elma

2013-09-24 @ 13:55:07
URL: http://www.elinteg.se
Lina Roger

Vi har ett gemensamt konto som vi ska spara till och det blir nog en stående överföring varje månad :).

Svar: Låter bra! :) Hur går det med vräkningen av lillasyster? :p hahaha
Josefina Elma

2013-09-24 @ 17:06:32
URL: http://linaroger.blogg.se/
Nina

Jag sparar till mina syskonbarn, de vet om pengarna. De får göra vad de vill med pengarna när de fyller 18, men jag ska försöka insistera på körkort och INTE en fylleresa!!

Svar: Åå vad snällt av dig! :) Ja, körkort är betydligt bättre!
Josefina Elma

2013-09-24 @ 19:04:42
URL: http://ninsan.se
Sandra Katarina, mamma och gravid med nr 2

Vi har sparande till dottern, vanligt esparkonto men som är låst. Alltså måste vi båda gå till banken om vi vill ta ut pengar från kontot. Vi lägger in pengar titt som tätt olika summor. Kontot används nu som sparande men också så använder vi pengar där till saker vi köper till henne, som ex ny vagn så tar vi en liten del från kontot som blir en liten sponsring. Det går ju ändå till henne :) Har sparbössa hemma som vi lägger i småpengar i som vi ska tömma när den är full och de pengarna går in på kontot :) VI ska öppna sparande när lillebror är född.. Det är kanon :)

2013-09-26 @ 10:04:18
URL: http://SandraKatarinas.blogg.se
Lina Roger

Haha vräkningen går bra! Eller jag sköter min del iallafall så får vi se om hon håller hyresavtalet med att vara ute innan 16e ;D

Svar: Haha! Hoppas det! ;)
Josefina Elma

2013-09-28 @ 16:34:30
URL: http://linaroger.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

josefinaelma.blogg.se

Det var en gång...