♥ Lillebror vecka 32 ♥

♥ Idag går vi in i vecka 32, alltså 31+0 idag! ♥

 

 

Barnet

 

De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom barnet börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervätskan. Barnets lungor förbereder sig inför den riktiga andningen. Kroppens viktiga organ och nervsystem fininställs. Underhudsfettet som det varit magert med tidigare har nu vuxit till och barnet ökar snabbt i vikt. Nu utvecklar barnet förmågan att svettas.

Vikt ca 2 kg.

 

 

Mamma

 

Magen tar mycket plats och dina lungor, urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna. En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar.

Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten. Har du anmält dig till en förlossningskurs? Fråga barnmorskan. Hon kan informera dig om var, när och hur.

 

 

Egna tankar


Ja, det finns så mycket tankar som snurrar i mitt huvud. Jag är otroligt glad att jag är med i en hemlig Facebookgrupp med andra Änglamammor som är gravida. De förstår verkligen oron, känns bra att ha dem att bolla sina tankar med. 

 

9 veckor kvar, ensiffrigt när det kommer till antal veckor! 

 

Det är fortfarande jobbigt att komma upp på nätterna och kissa, går upp mellan 2-3 gånger varje natt. Känner mig ungefär 60 år äldre än vad jag är. Jobbigare kommer det väl bli! ;) Men ju bättre jag anpassar mina dagar, desto bättre går det. 

 

Jag är otroligt törstig hela tiden! Kan hinka i mig en liter utan problem, men blodsockret är bra så det borde inte vara graviditetsdiabetes. 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

(Bilder från google) 

Kommentarer
erikasblogg.se

Asså herrejösses vad fort tiden går! Känns som att det var nyss du berättade om lillebror ju :) Underbart!

Svar: Hihi!! Ja, folk runt omkring tycker det går fort! Men inte jag! ;) Men tror det är en ganska vanlig känsla?! Men faktiskt när jag skrev det här inlägget, så kändes det som jag skrev att vi gick in i v 31 alldeles nyss, men att det redan gått en hel vecka! :) Så det är positivt!
Josefina Elma

2013-09-08 @ 10:47:22
URL: http://erikasblogg.se/
Amanda

Det går frammåt!:-)
Kram!

Svar: Ja, sakta men säkert! :)
Josefina Elma

2013-09-08 @ 13:48:20
URL: http://aochmflyttarin.blogg.se
tess

jag dricker jättemycket vatten och har gjort hela graviditeten, kan man ha vattencravings ?!;)

Svar: Ja, kanske är det! :) Älskar Loka med citron! Min sambo hinner knappt dricka ett glas innan jag svept hela flaskan ;) hahaha
Josefina Elma

2013-09-08 @ 14:13:16
URL: http://www.nattstad.se/Pregzilla
Nikita

ja får åxå gå upp på nätterna för att kissa, många ggr,
och ibland vaknar jag av halsbränna, huh !

Svar: Usch för halsbränna! När började det för dig?
Jag har inte fått det ännu.
Josefina Elma

2013-09-08 @ 18:46:26
URL: http://nikital.blogg.se
Liw - FINA LYAN

Haha klockren!!

Svar: :)
Josefina Elma

2013-09-08 @ 20:18:49
URL: http://finalyan.blogg.se/
Marre

Jag har alltid en flaska vatten med mig. Blir så himla törstig rätt som det är :)

Svar: Ja, helt galet, hur törstig man kan vara! :) Smart med vattenflaska!
Josefina Elma

2013-09-08 @ 21:36:59
URL: http://frucullin.blogspot.com
Johanna Järvenpää

Tänk snart är våra små här hos oss <3

Svar: <3
Josefina Elma

2013-09-09 @ 08:02:54
URL: http://cumgranosalis.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

josefinaelma.blogg.se

Det var en gång...