Föräldrapenning

Idag har jag pluggat på försäkringskassans hemsida ;) 
 
Börjar bli dags (lite sent jag vet) att skicka in ansökan om föräldradagar. 
 
Saker som snurrar i huvudet just nu:
 
 
Hur många dagar ska vi ta ut varje vecka? 
 
Vi vill ju ha ledighet under en längre tid, så vi vill inte ta ut för många dagar varje vecka första året. Eftersom det är under det första året man har chans att spara in lite dagar! 
 
Så ska vi flytta precis nu och vet inte exakt hur dyrt det kommer vara att bo i hus. 
 
Vi har lite sparade pengar också att använda under föräldraledigheten, vilket gör det lättare att ta ut färre dagar om vi skulle vilja.  
 
 
Hur länge ska jag och hur länge ska Niklas vara hemma? 
 
Jag har ju ett vikariat som går ut december 2013, så jag har ju inget jobb att komma tillbaka till, vilket ställer till det lite. 
 
 
Jag vet att man lätt kan ändra under resans gång och att det inte är något vi måste bestämma nu. Men alltid bra att ha en liten plan. 
 
 
Någon som vill dela med sig hur ni har gjort? Några tips? 
 
 
Gillar att läsa i soffan så jag skrev ut lite papper från deras hemsida 
 
 
Kommentarer
Sandra SG - TÄVLING PÅ BLOGGEN!

Hej på dig! Hoppas du har en bra torsdagskväll!
Jag vill bara säga till att just nu har jag en tävling på bloggen, där kan du vinna te till höstens mysigheter! Vad är hösten utan te liksom?!

Klicka in och anmäl dig, allt du behöver ha är en e-mail så vi kan kontakta dig om du vinner!

Länk till inlägget:
http://sategu.se/2013/september/tavling-vinn-te-till-hostens-mysigheter-2.html#post-comments

Ha det fint! Kramar Sandra

2013-09-26 @ 22:35:33
URL: http://sategu.se
Johanna Järvenpää

Har inte ens börjat fundera på det där vilket kanske vore bra att göra snart :)

Svar: Hihi ja det är nog det. Stod att man skulle skicka in till sin arbetsgivare senast 2 månader innan ;)
Josefina Elma

2013-09-26 @ 23:19:35
URL: http://cumgranosalis.blogg.se/
Camilla

Har man sin FL beviljad så kan man alltid gå in i efterhand och reglera på nätet. Jag förlängde min FL 3 mån i taget hela tiden och reglerade antalet dagar jag ville ta ut efter plånboken. Jag snålade och tog ut 4 dagar i v första året och sedan när hon fyllt 1 tog jag ut 7 dagar i v, men några dagar lägsta nivå i 4 mån. Jag har ff många dagar att ta ut iom att jag sedan blev sjukskriven efter Isaks födsel halvåret senare.

Svar: Ja, tänkte också att man kan ta en kortare period i taget. Men inte vetat hur lång period i taget, kanske tre månader är lagom! Bara jag kommer ihåg att gå in och förlänga :p Tack för att du delar med dig! :)
Kram
Josefina Elma

2013-09-27 @ 01:32:17
URL: http://omlivetefter.blogspot.se
Nikita

Har inga bra tips egentligen , här är
De mest ja som är hemma eftersom min man har eget företag så är det svårt för han att vara hemma ..
Men om ja ska komma me nåt tips så är de att läsa så som du gör , för de är verkligen en djungeln allt de där med fp :/

Svar: Ok! Men alltid intressant att veta hur andra gör! Tack för att du delar med dig!
Josefina Elma

2013-09-27 @ 06:19:31
URL: http://www.nikital.blogg.se
Tessan

Jag tog från början ut 5 dagar i veckan, men har nu ändrat till 3 dagar.
Under första året så kan ju du och N vara hemma samtidigt om ni vill, fast då går ju dagar för er båda. Men det är nåt att fundera på om man har svårt att ta ledigt från jobbet (F-ledighet kan dom ju inte neka :)

Svar: Ok! Tack för tipsen. Hur vanligt är det att man tar ut dubbeldagar? Har/ska ni ta ut det? Tack för att du delar med dig!
Kram
Josefina Elma

2013-09-27 @ 06:46:06
URL: http://inyourdream.devote.se
erikasblogg.se

Hua, vad jag har ångest av försäkringskassan. Tycker alltid det är nåt som krånglar. Jag tar antingen 4 eller 5 dagar i veckan. Jag är hemma till efter sommaren nästa år och då tar Jon över och är hemma året ut. Det ska räcka, vad jag har räknat på iaf. I sommar tog jag bara 3 dagar i veckan har jag för mig men då blev det ju inte heller så mycket pengar man fick ut. Men som du säger, man kan ju ändra hur man vill :) Kram!

Svar: Ok! Har ni några dagar kvar då till senare? Tack för att du delar med!
Hoppas ni får en trevlig fredag!
Josefina Elma

2013-09-27 @ 10:50:54
URL: http://erikasblogg.se/
Jennie Bergius - färg och kärlek

Hmm.. det är inte det lättaste det där.. Har också hört att det är smart att inte ta ut fullt med dagar så att man kan spara och ta ut under en längre tid. Har ni fått papper hem om detta eller ska man själv skicka in?

<3 Jennie

Svar: De papprena jag läste igår skrev ja ut från fks hemsida, jag sökte på föräldrakollen. Man ska ju skicka in moderskapsintyget som man får av bm i ca v 20. Sen kan man fylla i om föräldrapenning med e-leg på hemsidan, annars kan man nog beställa papper hem. Sen måste man skicka in papper till sitt jobb också. Ja, man vill ju spara dagar första året mär man kan. Så man kan vara hemma under en längre period!
En hel vetenskap! ;) och lite till!
Kram! <3
Josefina Elma

2013-09-27 @ 11:30:59
URL: http://bergiusjennie.blogspot.se/
Sara

Jag har tagit ut sex månader i taget, så nu ska jag snart in på deras hemsida och förlänga ytterligare sex månader, skönt att inte behöva tänka på att förlänga föräldrarledigheten under de första månaderna ( i alla fall för mig).
Jag tar ut varannan månad fyra dagar och varannan månad fem dagar i veckan. Nästa sex månader får jag se om jag kan klara mig någon månad på att bara ta ut tre dagar i veckan. Jag har ju tack och lov en sambo som kan stå för en liten större del av utgifterna. Hoppas du hittar något som passar dig och Niklas!

Svar: Så sant, jobbigt spec ibörjan att behöva gå in och fixa med sånt. Då vill man kanske bara att de ska flyta på! Men man kan väl ändra om de absolut nte fungera även om man ansökt de första 6 månaderna? Tack för att du delar med dig! :)
Har du någon blogg? :) var bor du någonstans *nyfiken* :)
Trevlig Helg!
Josefina Elma

2013-09-27 @ 12:03:05
Karin O

Det där är ju en hel djungel som jag själv kommer ta tag i den dagen vi flyttar hem.
Hoppas du har en riktigt fin fredag:)
Kram!

Svar: Ja, verkligen en djungel! Men superbra att man får pengar under så pass lång tid ändå, jämfört med andra länder. Tack!
Hoppas du också får en fin fredag!
Kram!
Josefina Elma

2013-09-27 @ 12:36:38
URL: http://kakansemlanoliven.se/
Johanna Järvenpää

Puh det har jag redan gjort så det är klart hos fkassan så bara själva ansökan kvar :)

Svar: Skönt! :) Hag fick hem de papprena från jobbet igår så jag ska fylla i dem i helgen! :)
Josefina Elma

2013-09-27 @ 12:41:59
URL: http://cumgranosalis.blogg.se/
Sara

Absolut att man kan gå in och ändra om det absolut inte skulle funka! Ändra går alltid :)

Nä tyvärr ingen blogg, även om jag funderat på att skaffa :) Bor i lilla Borås, men för mig är staden alldeles lagom - nära till allt!

Svar: Ja, men prova att blogga, superkul att gå tillbaka och läsa vad man gjort! :) Min sambos bror bor i Borås! :)
Vi bodde i Gävle i ett år, men min sambo tyckte det var en sån liten stad så han ville inte bo kvar! Men jag tycker det var superbra! :) som du sa! Nära till allt! :)
Kram!
Josefina Elma

2013-09-27 @ 15:56:37
Johanna

Var inne och läste på några veckor sedan, man vill ju vara redo även om lilla plutten inte kommer förrän i februari. Är verkligen en hel konst men försöker spara mycket pengar nu så man har lite extra att röra sig med och kan vara hemma längre :)

Svar: Ja, men det är klokt att gå in och läsa på redan nu! Spec om man ska ansöka om graviditetspenning också!
Ja visst vill man vara hemma så länge som möjligt! :)
Josefina Elma

2013-09-27 @ 21:40:39
URL: http://lifebyjojo.wordpress.com
Tina

Vill passa på att gratulera er till lillebror. Jag läste om ert första fall, oj vad tårarna rann. Jag har själv fått missfall i v 16 och det var jobbigt. Men inget mot erat fall. Nu ära jag mamma till en ettårig pojke i alla fall.

Vi tar ut fyra dagar i veckan och kommer göra så i två år. Då har vi sen ca 40 låg dagar kvar när han börjar dagis nästa höst. De plockar jag ut när dagis har studiedagar. Vet att det inte heter dagas längre

Svar: Tack! <3 Det värmer i mitt mammahjärta att du har tagit dig tid att läsa om Emil! <3
Beklagar ert missfall.

Låter klokt! Man vill ju vara hemma så länge som möjligt!
Kram!
Josefina Elma

2013-09-28 @ 16:23:12
URL: http://tinatheander.blogg.se
Tina

Oj jag sjabbla bort komentaren innan jag skrev klart.

Ska bli kul att få följa med er till födseln. Lycka till det blir en underbar tid.

Svar: Hihi inte lätt alltid ;)
Kram! :)
Josefina Elma

2013-09-28 @ 16:25:36
URL: http://tinatheander.blogg.se
Joanna - mina två hjärtan

Nu har jag inte läst några kommentarer innan, så kanske är någon som har skrivit lika. Om du planerar att vara hemma länge, kan du kolla upp om din komun har vårdnadsbidrag, då kan du vara hemma och få pengar till barnet är i alla fall 3år :)

Annars kan du alltid plugga något på distans, då kan du ju få lite studiebidrag samt bara ta ut kanske 1-2 dagar i veckan efter bebisen fyller 1 år. FÖr att skydda ditt sgi.

Svar: Ok! Det har jag inte hört talas om. Jag har pluggat i fyra år så det är inte jättelockande ;) hihi! Men jag borde plugga lite till så det kanske får bli då! :)
Tack för dina tips! :)
Josefina Elma

2013-09-30 @ 14:42:03
URL: http://mittunderverk.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

josefinaelma.blogg.se

Det var en gång...