Gravidtankar

Det hör inte till vanligheterna att jag är vaken längre än Niklas, skulle nog säga att jag kan räkna gångerna på en hand. 
 
Idag är i alla fall en sådan kväll, Niklas sover och jag sitter vid datorn! Världen är upp och ner! Han börjar i och för sig jobba halv sju imorgon bitti. Men brukar ändå gå och lägga mig samtidigt som honom. 
 
Sitter nu vid datorn och läser och funderar! 
 
 
 
Det har blivit vanligare att datera graviditeten redan vid kub, eftersom det har visat sig bli mer korrekt. Min läkare ändrade inte datumet, utan han behöll det datumet vi fick på kub. 
 
Finns en intressant artikel "Ultraljudsdatering ger högre dödlighet hos överburna flickor" i läkartidningen, läs den här.
 
 
 
Några frågor och funderingar om den gravida kroppen!
 
 
1. Ploppade er navel ut och i så fall när? 
 
2. När började ni läcka mjölk? 
 
3. Tjej/killmage? Stämde det? 
 
4. Hur mycket gick ni upp i vikt? 
 
 
 
 
 
Hittade den här superfina filten på Polarn och Pyret!
 
Den tror jag Lillebror vill ha! 
 
 
 
 
 
Kommentarer
Carro - Änglamamma och gravid

1) Min navel ploppade aldrig förra gången och har inte gjort hittills denna gång heller!
2) Inte haft mjölk heller förrän direkt efter förlossningen. Har nu inga känningar alls. Ömma nipples men absolut inga känningar om mjölk. Samma sak förra gången men direkt ungen var ute börja det läcka.
3) Haft "Killmage" båda gångerna. Och denna gång vet vi ju att det är en kille så här stämmer det iaf.
4) Gick upp 17kg förra gången. Denna gång har jag hittills gått upp kanske 7-8kg. Men har ju 10veckor kvar också ;)

Och superduperfin filt!! :)

Svar: Tack för dina svar! :) Jag tror min navel kanske kommer ploppa! :) Den var väldigt djup från början och är nästan helt plan nu! .)
Josefina Elma

2013-08-10 @ 23:48:29
URL: http://carolineorkar.blogg.se
Maria

1,min navel ploppade aldrig;)
2,jag började läcka mjölk ca en vecka efter förlossningen
3,jag bar Vilda väldigt högt hela tiden, magen sjönk inte innan förlossningen, tror att det är typiskt för en tjej bebis, men är osäker !
4,jag gick upp ca 13 kilo men hon låg i lite undervikt, Vilda vägde 2735g när hon kom;)
Lycka till nu Malin och det är jätte spännande att följa dig och eran bebis!
Många kramar till dig!💗

Svar: Tack för dina fina ord! <3 och tack för svaren, alltid kul att veta hur andra har det! :)
Kram! <3
Josefina Elma

2013-08-11 @ 00:31:00
Sandra - mamma till Lykke

Mycket att fundera på när man är gravid.. :) Jättesöt filt ! Svar på dina frågor:

1. Min navel ploppade aldrig ut helt men det var närs i slutet. Tryckte jag på sidorna av den ploppade den ut..

2. I vecka 26 började jag "läcka" mjölk. Det var bara lite klar vätska och det kom mest när jag klämde på brösten.

3. Folk sa att jag hade en tjejmage, och ut kom det också en liten tjej. :)

4. Jag gick upp ca 9 kg..

Svar: Ja, visst har man en del funderingar! :) Hahaha! Vad roligt att du kunde ploppa den lite själv! :)
Tack för dina svar! Alltid roligt att läsa hur andra har det!
Josefina Elma

2013-08-11 @ 02:21:25
URL: http://sandrasodergren.blogg.se
Johanna Järvenpää

1. Ingen utploppade navel förra gången och än så länge är den kvar där den ska vara :)

2. Med första ganska sent runt vecka 35 tror jag minns inte riktigt, nu har jag läckt lite grann i några veckor sen vecka 20 typ.

3. Hade typisk tjejmage förra gången ut kom Joel, mer killmage denna gång :)

4. 21 kg förra satsar på mindre denna gång men det får vi väl se :)

Svar: Tack för dina svar! :) Spännande, och tänka att det är så olika för alla! :)
Josefina Elma

2013-08-11 @ 08:13:45
URL: http://cumgranosalis.blogg.se/
Suzette & Kian & lillebror på bakning<3

Navelplopp-Jajjamen förra gången. Minns inte när..
Men typ snart!:) har inte ploppat än, mer än när jag hostar till.. Då ploppar den ut snabbt;)

Läckte inget förra gången och mjölken kom heller inte igång efter förlossningen. Men igår vaknade jag och hade en fläck på nattlinnet över höger bröst. Så eventuellt lite nu, men jag vet inte(:

Jag hade typisk pojkmage med Kian. Rakt ut, rakt fram, ingen linea negra vid naveln..
Samma sak denna gången, fast mycket lägre mage än med Kian.. Men syns inte bakifrån..

Förra gången gick jag upp 18kg och hittills har jag gått upp typ 6-7kg...

Svar: vi såg Sean banan. Alla utan Kian, för han sov som en gris;)
Men sött av dig att tänka på honom!<3

Svar: Tack för dina svar! Så roligt att få läsa om hur andra har det! :)
Så roligt att den ploppar när du hostar! :)
Josefina Elma

2013-08-11 @ 09:12:04
URL: http://www.suziettan.blogg.se
Helen

1. Min navel ploppade inte ut alls under någon av grav.
2. Läckte mjölk från ca v 20 på alla tre grav.
3. Har tre pojkar o bar alla framåt. 50/50 som sa att de var flicka pojke. Endast jag som va hundra på att de var killar alla gångerna.
4. Med pojk nr1 som nu är 10år gick jag upp 27kg han kom i v 33. Pojke nr 2 som är 2år gick jag ner 17 kg han kom i v 34. Pojke nr3 som är 1år gick jag ner 15kg o han kom i v 37. Hade konstant illamående o kräktes med de två sista

Svar: Tack för att du delar med dig! :)
Josefina Elma

2013-08-11 @ 12:25:38
Camilla ♥ 130510

1. Ett par veckor innan det var dags, typ v 34 tror jag.
2. Inte förrän lilleman börjat äta.
3. Min mage stämde inte in på nåt haha.
4. Jag gick upp ca 17kg. Men det mesta var vätska. Så när Lilleman kommit gick jag ner 10 kg på 5 dagar.

Svar: Tack för att du delar med dig! :)
Josefina Elma

2013-08-11 @ 13:44:40
URL: http://mirabilibus.blogg.se
linn

1. Ploppade er navel ut och i så fall när?
Min navel ploppade aldrig, däremot blev den vääääldigt grund. I vanliga fall ser man inte botten på den men den va typ jämn med magen sen.

2. När började ni läcka mjölk?
Jag började läcka runt vecka 20 - jobbigt som tusan :P

3. Tjej/killmage? Stämde det?
Ja det stämde, hade en "typisk" killmage - fast flest gissade nog ändå flicka ;)

4. Hur mycket gick ni upp i vikt?
Jag gick upp exakt 14 kilo :)

Svar: Tack så mycket att du delar med dig! Grattis till ert bröllop nästa sommar! :)
Josefina Elma

2013-08-11 @ 14:40:06
URL: http://phirali.wordpress.com/
Marre

1. Min navel har ploppat ut, gjorde det tidigare denna gång.
2. Jag läckte aldric sist och hoppas slippa det denna gång :)
3. Jag hade en typisk killmage och ut kom en kille :) tror jag har killmage nu med. MEN tror att magens form beror mer på kroppsbyggnad än kön.
4. Jag gick 28-30 kg med Karl. Har hittills gått upp 7, så får se vart det slutar. Gick upp ett kilo varje vecka från vecka 30 sist men hoppas på mindre denna gång.

Svar: Tack för att du delat med dig! :) Jag har läckt lite lite men inte mycket alls, så hoppas det stannar så!
Josefina Elma

2013-08-11 @ 18:04:08
URL: http://frucullin.blogspot.com
Jonna

1, min navel ploppade aldrig, men det var nära på slutet. Då var det alldelens plant över naveln ^^
2, jag läckte inte mjölk under graviditeten, men så fort mjölken rann till så rinner det konstant känns det som. Får fortfarande byta ammningsinlägg flera ggr/dag och sonen blir 8 veckor imorgon.
3, jag hade en typisk killmage. Den stod rakt ut i färdriktning, bakifrån syntes den inte. Alla som såg mig gissade på pojke och ut kom en liten Olle :)
4, jag gick upp 20 kg. Från 58 till 78 kg. Men tio dagar efter förlossningen hade jag gått ner 19 kg. Då hade jag ingen vätska att tala om. Jag misstänker att amningen hjälpte till med viktminskningen :)

Lycka till med graviditeten! Filten var supersöt :)

Svar: Tack för att du delar med dig! :) Olle är ett superfint namn! Det har jag på min gilla-lista! :)
Skönt att gå ner så snabbt efteråt!
Josefina Elma

2013-08-11 @ 19:08:01
Camilla

1 naveln ploppar aldrig, men plattades ut.
2 jag läckte bara mjölk om jag pressade fram med Isabelle. Jag ammade ff till v 12 med Isak, så det droppade lite under hela graviditeten.
3. Mina killmage var smalare och nättare, men det berodde på att jag var smalare och nättare själv. Båda magarna var höga.
4. 24 kg i v 39, typ 15 kg v 34 kanske (hann aldrig väga)

Svar: Alltså jag känner att jag kommer väga hur mkt som hellst sen! Helt galet! Spännande! Tack för dina svar! :)
Josefina Elma

2013-08-11 @ 22:40:14
URL: http://omlivetefter.blogspot.se
Elin - mamma till Milo

Min navel ploppade aldrig ut ordentligt så men det var nog bra nära egentligen.
Någon mjölk läckte inte heller, däremot kunde jag klämma fram några små, klara droppar om jag ville från ca v 30. Kan vara kul att veta att man har mjölk när det inte riktigt känns som det! Sen när han föddes och började amma blev ju brösten helt annorlunda.
Hade riktigt stor "bollmage" som knappt syntes bakifrån! Och ut kom ju en pojke.
Gick upp 20kg och två månader senare är allt borta! Min kille var ju stor också så första gången jag vägde mig några dagar efter förlossningen hade jag redan gått ner 10kg ;)

Svar: Tack för att du delar med dig! :) Kul att läsa!
Josefina Elma

2013-08-12 @ 21:42:14
URL: http://elinpie.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

josefinaelma.blogg.se

Det var en gång...