Pizzadeg med olivolja

Igår provade vi att göra pizzadeg med olivolja och det kan varmt rekommenderas! 
 
 
Men ser ni vad vi glömde? 
 
 
 
Champinjoner! Det är i alla fall enligt mig ett måste på pizzan. Men till min stora förvåning så blev det ändå väldigt gott. Vi lade på lite av det vi hade hemma. 
 
 
Pizzadeg:
 
9 dl vetemjöl
2 tsk salt
4 tsk bakpulver
3 dl vatten
1 dl olivolja
 
 
 
Det som är bra med deg som innehåller bakpulver eller bikarbonat är att det inte behöver jäsas. Men någon gång ska vi prova med jäst för att jämföra degen. Förut köpte vi pizzamix, eftersom jag inte orkade vänta på degen att jäsa, men det här är ett perfekt alternativ när tiden eller tålamodet för jäsning inte finns. Förra gången vi gjorde pizza hade vi även dinkelmjöl i degen, men utan olivolja och mer vatten, blev ganska torrt. Måste alltså prova göra det här receptet med blandade mjöler för att se vad torrheten berodde på.  
 
Vi hade inte tid att göra vår egen tomatsås utan vi tog krossade tomater och pressade på vitlök, vilket blir alldeles utsökt! 
 
 
Idag kommer Emma och Livia på besök medans pappan i familjen ska sova. Han kom precis hem från jobbet. 
 
Tidigare i veckan var jag och Arvid i Mörby Centrum och åt lunch med Emma och Carro och deras barn också. Första gången vi tre träffades med våra bebisar ❤ 
 
 
Idag är en svenssonfredag som Niklas sa igår. Han är nämligen ledig i helgen så vi är lite som vanligt folk ;) Det är både plus och minus med en sambo som jobbar treskift, bara att gilla läget. Nu from 1 april är det stora schemaändringar, snyggt att de får reda på schemat så här sent, plus att det inte riktigt är färdigt. Jag tänker mest på de som har planerat sin vår med semestrar efter hur de jobbar. 
 
 
Önskar alla en trevlig helg! 
Kommentarer
Hanna - Min vardag som trebarnsmamma

Det är så gott med hemgjord pizza!

Svar: Ja det är så gott! Välja och vraka på allt gott att ha på pizzan!
Josefina Elma

2014-03-21 @ 14:34:15
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Johanna

Ost!? Vart är osten?!

Svar: Hihi! Jo ost hade vi, men ser faktiskt inte så mycket ut på den bilden! ;) Men det var champinjoner vi inte hafe några och jag älskar det på pizza, men det blev gott ändå! :)
Josefina Elma

2014-03-21 @ 19:10:30
URL: http://joherman.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

josefinaelma.blogg.se

Det var en gång...