Det dolda mjölet

Nu när vi har granskat ALLA innehållsförteckningar ett tag så kan jag säga att det fortfarande är en djungel. 
 
Arvid är, som vi vet i dagsläget allergisk mot vetemjöl, råg, korn, mandel, mjölkprotein. Han kan inte heller äta soja eller vanligt havre. 
 
 
Jag hittade den här listan på skafferiglutenfri.wordpress.com med olika ord där vetemjöl kan gömma sig, till exempel är druvsocker, maltodextrin, glukossirap sådana ingredienser som används flitigt i det mesta i affärerna. Här finns det även med vilka E-nummer som kan gömma vete i sig. Sen som jag skrev ovan så är det inte bara vetemjölet vi jagar i innehållsförteckningarna, så det tar betydligt längre tid att handla nu än förut ;) Sen måste vi också alltid kolla de varor som brukar vara ok, eftersom de kan ändra i innehållet. 
 
 
Jag googlade länge och väl för att hitta någon god tårta vi kunde baka till Arvids kalas. Kom på att en tårta med marrängbotten kan ju fungera eftersom den är gjord på äggvitor och socker. Skulle vi gjort den själv hade det fungerat MEN den en köper i butik innehåller såklart mjölkprotein också. Vi valde därför att baka muffins som vi i alla fall trodde att han tålde till kalaset och så gjorde mamma tårtorna som gästerna kunde äta. Det vi fick reda på veckan efter var att han också har antikroppar mot mandel, så han tålde inte de vi bakade ändå :( Jag kände på mig det eftersom han har kräkts lite mer när vi bakat med mandelmjöl, jag ringde därför till läkarmottagningen och frågade om de kunde lägga till mandel på blodprovet. Fick till svar "Visst kan vi göra det, men det är ganska ovanligt att de är allergiska mot mandel". 
 
 
 
 
 Vi får vara detektiver för att komma fram till allt han inte tål. 
 
Kommentarer
Ronja

Hej :) vet hur det är. Lillebror var allergisk mot allt när jag var liten, paprika, vete, mjölkprotein, färgämnen, banan, olja, socker.. Ja det mesta! Men sen gick det över när vi lämnat bort detta i 12 år nu är det bara paprika och oljan han inte kan äta :). Hoppas det blir lättare även för er med tiden! Tog ca 6h för mamma med vanlig veckohandling förr :/.

Svar: Usch så jobbigt! Hur var det hemma hos er med maten då? Åt ni också "allergimat" eller lagade dina föräldrar separat mat till honom?
Josefina Elma

2014-11-25 @ 07:41:32
URL: http://busigaponny.blogg.se
Josefine

Hittade din blogg av en slump när jag googlade för ett tag sedan 😃 Kan du inte berätta hur hans allergier ter sej? Hur ni började misstänka att han var allergisk.

Svar: Åå så roligt! Kul att du är här och läser och kommenterar! :) Nyfiken fråga, vad googlade du på när du hittade min blogg? :) Har du också barn? :) Han har antagligen varit allergisk sedan han föddes, men symptomen har varit sådana som kan vara normalt, men när det var så mycket och länge så fick vi komma till en läkare där det togs blodprover, då var han ca 5 månader. Hans symptom då var massor med utslag, lös avföring, måååååånga ggr om dagen, blod i avföringen, mycket kräkningar. Just nu när vi utesluter allergener så är han ganska bra, han har atopisk hud så torr och eksem. Jo och när vi började introducera gluten så blev utslagen på kroppen mycket värre så där började jag verkligen ana ugglor i mossen ;)
Han kan fortfarande kräkas ibland så det kan vara något som han fortfarande inte tål :( eller så beror det på något annat. Sen när vi är iväg så blir det svårare och svårare ju mer busig han blir att se till att han inte går i sig några brödsmulor eller annat gott han hittar ;)
Hum, fick jag med allt nu? Du får gärna fråga mer så svarar jag gärna! :)
Kram
Josefina Elma

2014-11-25 @ 09:20:23
Josefine

Tack för ditt svar 😃
Faktiskt så googlade jag kromosom-avvikelser. Kom då upp ett blogginlägg från när ni väntade eran första son. Anledningen var att en väninna har fått gjort sent avbrytande på grund av att bebisen inte var frisk. Det var så jag hittade hit.
Själv har jag en son på 8-månader. Blev nyfiken på detta eftersom jag ibland undrar....om det kan vara nån allergi hos min son. Dock så tror jag att hans bekymmer är vanliga bebis-bekymmer. Han är torr på skinkorna, och lite i ansiktet, drygar dock kommit sedan det blev kallt ute. Sen har han kräkts ofta. Dock har det blivit bättre och bättre, nu nån pytte-liten spott per dag. Avföringen är väl åt det lösare hållet, men inte alls vatten-tunt, och bara 2-3 blöjor per dag.
Så det är säkert ganska bebis-normalt. Jag provade äta mjölk-fritt i 4 veckor när han helammades, men såg ingen skillnad på varken spyor eller avföring.
Hur ter sej Arvids spyor? Små-spott eller stora mängder?
Kram och tack för svaret 😃

Svar: Åå usch så hemskt för din vän, jag beklagar! ❤ Nått annat som han kan vara allergisk mot? Hoppas det bara är vanliga bebisbekymmer :)
Just nu är Arvids ganska små, kommer mellan 1-3 st när det väl kommer. För var det kräk överallt ;)
Kram
Josefina Elma

2014-11-25 @ 15:10:44


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

josefinaelma.blogg.se

Det var en gång...