Svar på blodproven

Igår ringde läkaren och det vi vet än så länge är att vår lilla kille är allergisk mot vete och mjölkprotein. Eftersom vi inte testade för fler sädesslag så ska vi nu tills vidare utesluta alla sädesslag, eventuellt prova havregryn för att se hur han reagerar. Uppföljing hos läkaren om tre veckor och nya blodprov om 2-3 månader. 
 
Att bebisar är överkänsliga mot mjölkprotein är relativt vanligt och att de är allergiska är väl också ganska vanIigt. Men att så här små barn är allergiska mot vete är väldigt ovanligt, faktiskt första gången läkaren är med om ett sådant fall. Han hade egentligen inte tänkt testa för det men eftersom jag tyckte att det var i samband med att vi började introducera gluten (när man gör det kan det även finnas mjölk i så det brukar nästan aldrig vara vetet de reagerar på) så ville jag att han skulle testa för det också, men han trodde absolut inte att det var det. Men som han sa när han ringde igår "mamman har alltid rätt" ;) 
 
Alllergi mot vete eller andra sädesslag är alltså inte samma sak som glutenintollerans, många som tror det så jag förtydligar mig på en gång. Och är man allergisk mot mjölkprotein kan man ändå inte äta laktosfria produkter eftersom de bara är fria från mjölksockret och mjölkproteinet finns kvar. Lite kort förklaring bara, finns såklart mer att läsa på livsmedelverkets hemsida. 
 
De senaste två månaderna när jag försökt hålla koll på vad det finns mjölk och vetemjöl i så har jag märkt att det stoppas i många produkter, som man tror inte borde innehålla det, ex leverpastej.  
 
Förra veckan köpte jag två olika gröter utan mjölk, men de får jag inte använda nu eftersom han även är allergisk mot vete och ev fler sädesslag. 
 
Eftersom jag ammar så ska även jag helt utesluta mjölk och dra ner på vete. 
 
För att citera läkaren igen "det här var ju skittråkigt". Eftersom bebisar ska introduceras med gluten och att mycket mat består av sädesslag. Han skickade igår en remiss till dietist så hoppas på en tid ganska snart. 
 
Jag gåller tummarna för att han inte kommer få någon jätteallvarlig allergiskreaktion, usch och fy. 
 
Sen håller jag även tummarna för att allergin kommer växa bort. 
 
 
Så här cool är lilla AK (allergikillen)
 
 
 
Jag vände såklart vagnen så han inte fick solen på sig på promenaden. 
 
På hans sexmånaderskontroll i måndags (han var då lite drygt sex månader) vägde han 10770 gram (tror det var 70 på slutet) och var 72,6 cm. 
 
 
Kommentarer
Maria

Hej,
ja det var inget roligt besked med vete och mjölk allergi.
Min son är oxå allergisk mot mjölkprotein, och det var ganska jobbigt i början. För precis som du skriver stoppas det in mjölk i många konstiga saker.
Tänk på att även läsa på buljongtärningar ( vem trodde att det skulle finnas där ??? ). Man lär sig med tiden och nu går det bra.
Lycka till.

Svar: Ja helt otroligt! Tom i buljong?! :O ja man är ju inte förvånad längre ;) Tack snälla! :)
Josefina Elma

2014-05-21 @ 14:39:34
Veronica

Allergier inget kul, men kan man bara undvika det som framkallar allergin så mår man ju oftast väl. Hur reagerar er kille på mjölk och vete?

Tänk så olika det kan vara med vikten på ens barn, min 3 1/2-åring väger 10,8 kg...


Svar: Ja precis! :) Man lär väl bli haj på det! Vete och mjölk finns ju i typ allt så ;) hihi
Ja oj så olika det kan vara på vikten! :D
Besvär är bla eksem och magbesvär.
Josefina Elma

2014-05-21 @ 20:08:55
URL: http://veromea.blogg.se
erikasblogg.se

Vår lilla Arvid är ju, som du kanske läst, också överkänslig mot vete och/eller havre. Blodproven visade ingenting (och enligt läkaren så gör de oftast inte det) men när han blev sådär akut dålig runt 6-månadersåldern och började kräkas våldsamt, så hade han förhöjning av vita blodkroppar i blodet (tror jag det var) och av de provsvaren så kunde man se att det är havre och vete. Detta eftersom han då ätit fullkornsgröt och i det är det vete, havre och mjölkersättning. Och mjölken visste vi ju att han tålde eftersom han fick ersättning så då kunde man köra uteslutningsmetoden, typ.

Vi ger han glutenfri kost eftersom det är lättast men han är som sagt inte glutenintolerant, vilket många tror. Det heter nåt men kommer inte på vad. Förmodligen kommer detta växa bort när han är i 3-årsåldern och då kommer de göra nya tester. Dvs ge han havre och vete under kontrollerade former på lasarettet och se om han får behålla det. Lite läskigt att utsätta han för det om det är så att han då fortfarande inte tål det.

Vi ger han risgröt och majsvälling och det funkar ypperligt. Och så får vi beställa glutenfria produkter gratis från apoteket så all hans mat görs på glutenfritt mjöl. Lite meckigt ibland men samtidigt så vet vi ju inte annat eftersom vi alltid har gjort såhär sen han började äta riktig mat.

Det svåra är nu bara att hålla koll på hans kamrater så att inte de sticker till han ett av deras kex eller så när det fikar, hihi.

Stor kram!

Svar: Å vad snäll du är som delar med dig! Men vad konstigt att jag på ått sätt lyckats missa det. Jag som läser alla dina inlägg. Intressant det där med beställa från apoteket, har läst lite om det i en allergigrpp jag är med i på fb, men ingen dietist eller läkare som nämnt det.
Vad för majsvälling har ni? Är det mjölk i den?
Ja förstår att det blir svårare när de blir äldre, de vill ju bara bjuda, gullungar.
Kram
Josefina Elma

2014-08-19 @ 13:01:42
URL: http://erikasblogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

josefinaelma.blogg.se

Det var en gång...