En orättvis värld


Nu efter att Emil inte finns med oss längre har jag verkligen förstått att världen är orättvis. Efter vi fått beskedet, så pratade jag med min barnmorska, bland det första hon sa då var "världen är så orättvis". Det stämmer verkligen. 

 

Mitt hjärta kommer aldrig vara helt igen, det kommer alltid saknas en bit, som Emil tar väl hand om i himlen. När han försvann kände jag att en del av mig försvann. 

 

Tiden läker inga sår, såren finns alltid kvar, men ser annorlunda ut. De kan lätt rivas upp. 

 

 

”MIN STARKA MAMMA

 

Min mamma är så stark, det säger faktiskt alla. Men när alla andra sover om natten, har jag sett hennes tårar falla

 

Under sömnlösa nätter kommer jag tassande på tå. Hon vet inte att jag är där för att hjälpa henne att förstå

 

Lika ändlöst som strandens vågor och hennes smärta, jag vakar över min starka mamma som alltid bär mig i sitt hjärta

 

Hon bär ett leende, ett leende hon tror döljer. Men genom himlens dörr ser jag tårarna som följer

 

Min mamma försöker att hantera döden för att hålla mig kvar. Men alla som känner henne vet att det är den enda möjlighet hon har

 

När jag vakar över min starka mamma genom himlens öppna dörr, försöker jag förklara att änglar skyddar mig nu så som hon gjorde förr

 

Men jag vet att det inte hjälper, eller lättar bördorna hon bär. Vad hon än säger, hur hon än mår.

 

Min starka mamma har ett hjärta, för alltid fullt av sår”.

 


(Kay Des'Ormeaux, org: "My surviving mom" 
Översättning: Helen S Wirén)

Kommentarer
Anonym

<3

Svar: <3
Josefina Elma

2013-04-17 @ 16:24:40
URL: http://malinsu.blogg.se
Johanna - Life by Me

Men åh vilken fin dikt! Jag blev alldeles tårögd... :(

Svar: Ja, den är jättefin! <3
Josefina Elma

2013-04-17 @ 21:36:24
URL: http://lifebyme.se
Annica

Åh, nu blev jag alldeles tårögd! Så vackert!! Igår fick jag reda på en tråkig sak. En kollega här på jobbet, ingen nära vän eller så men ändå, han och hans tjej väntade barn och skulle föda nu i april och han var så glad när han pratade om det. Och så efter en helt normal graviditet, inga komplikationer, så fick hon värkar och när dom kom in till sjukhuset var bebisen död i magen. Bara så där. SÅ fruktansvärt och jag kunde inte sluta tänka på det hela dagen igår!
Ja, usch vad världen är orättvis! KRAM på dig!!

Svar: Usch vad tråkigt att höra! Beklagar så! <3 Hälsa dem att när de känner sig redo så finns det en hemliggrupp på fb för oss som förlorat barn, där finns massvis med stöd att få! Den går inte att söka på, eftersom den är hemlig, men om de går in på familjeliv så finns det en tråd som heter hemlig fb-grupp för oss som förlorat barn (eller något sånt) och där kan hon skriva och få hjälp att komma med i gruppen. I den gruppen har jag funnit många nya vänner.
Många kramar!
Josefina Elma

2013-04-18 @ 08:40:07
URL: http://busarna.blogspot.se/
Sofia - ett bättre du

Nä, det är inte rättvist att något sådant ska få hända!

Svar: <3
Josefina Elma

2013-04-18 @ 12:20:40
URL: http://ettbattredu.se/blogg
Helena Sanhueza

Livet är verkligen orättvist! :(

Svar: Ja! <3
Josefina Elma

2013-04-18 @ 12:26:44
Camilla ♥ Gravid

Jättefin dikt <3

Svar: Ja, den är så fin! <3
Josefina Elma

2013-04-18 @ 12:40:01
URL: http://mirabilibus.blogg.se
hanniis

Livet är konstigt, ibland händer saker som man bara helt enkelt verka, måste "acceptera". Jag hoppas att den här sorgen som vi människor får känna när någon i närvaron dör vänder sig till positivt när vi själva lämnar jorden så att vi återförenas med alla vi en gång har förlorat. <3

Svar: Så fint skrivet! Tack! <3 Ja, jag hoppas också det! Att jag då får återförenas med min son! <3
Kram
Josefina Elma

2013-04-18 @ 12:55:25
URL: http://hanniiiboll.blogg.se/
Ullis

Jätte fin dikt!!'
Jag har jobbat mina två första dagar denna vecka.. Många vill gratulera mig o då får ja stå där o förklara att "Nä de blev inget vår dotter dog" :(
många som undrar om det inte är dags snart med, så himla jobbigt även för dom som frågar o som inte förvänta sig att ja ska säga att hon inte lever..

Alla säger att tiden läker alla sår, men dom rivs ju upp så himla lätt hela tiden så dom hinner aldrig läka...
Vår underbara Agnes vi saknar henne så <3

Svar: <3
Så jobbigt! Det blir verkligen konstig stämning, inte alltid, men ibland!

Förstår att ni saknar er lilla Agnes! <3
Josefina Elma

2013-04-19 @ 10:32:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

josefinaelma.blogg.se

Det var en gång...